miercuri, 24 februarie 2010

In care se arata cum m/ne-am dus iara la muzeu

Vine asa: vineri m-am dus sa ma caut la stomac la un doctor din Frankfurt (ca pina sa primesc o programare la noi in sat, ies la pensie). Nu m-a consultat, numa' ne-am discutat, me-o da niste pastile, daca mai ma duare dupa, o sa inghit un tubulets din ala cu camera de control, cred. Mai videm.
Cind am plecat din sat m-am gindit asa: bai vio si-asa n-ai alta treaba, ia ia-ts tu o cartela pe-o zi la transport si mai preumbla-te prin tirg, ca si-asa s-o dus iarna. Zis si facut.
Si mi-am ales eu si la ce muzeu sa ma duc dupa doctor (am procurat un soi de catalog cu expozitiile speciale din "judets" in 2010), atita doar ca nu stiam cu precizie unde se afla muzeul, adica aveam strada si numarul si chiar si nr de tel (da ma zgirceam la telefonat) si nu eram pe net.
Mi-am luat un covrig cu susan, in drumul spre punctul de informatie turistica unde voiam sa ma documentez cu muzeul se face ca am facut un mic detur si-am halit o supa japoneza delicioasa la 4,50 (maaare). La info era niste oameni ocupati, da am pus mina pe-un brats de pliante si drumu' spre destinatsia mea misterioasa (trebuia sa trec Mainul). Da' am vrut sa merg pe-o scurtaturica, adica 1 nu pe unde m-as fi putut intilni cu fosti colegi de munca 2 nu pe drumul clasic, care ocolea vag. Ei si cum misunam eu asa prin tirg, m-am uitat la un moment dat in dreapta si-am vazut o flamura asa:) spinzurata de-o cladire care zicea "Ultimii vikingi" care eu fiind acuma foarte culturalizata:P, stiam ca si aia e o expozitie, nu mai retineam cu ce, da orisicitusi. Initial am crezut ca e doar reclama, ca nu e acolo expozitia, da totusi m-am dus pina acolo (cale de un minut), am intrat, era muzeu, m-am hotarit sa ramin.
Buuun. Mi-a dat voie casiera sa ma reduc somereste, am luat bratsu de vederi ca sa fiu sigura de-o treaba si-am purces. Mai incolo m-am conversat cu P. care avea randevu cu niste baets sh s-a dat lovit de la aceasta infuzie de cultura.
Unde eram? La Muzeul de Arhitectura aaaa pardon nu stiu cum se taie un cuvint aici pliz help bine puteam foarte bine sa sterg deci de ARHEOLOGIE!!! Cred ca-s confuzata pentru ca acest muzeu de arheologie are o arhitectura care mie mi-a placut foarte, este anumea intr-o parte a unei foste manastiri carmelite(tot n-am aflat ce-i aia!) care e partial modernizata, adica la inceput poti sa nici nu-ti dai seama unde te afli si dupa aia, daca ridici capul, vezi bolta gotica ditamai, mi-a placut, zic drept!
Expozitsia care mi-a luat fatsa (m-am hotarit sa ma exprim academic) se cheama "Tapiseria de la Bayeux si ultimii vichingi" (sau cam asa ceva:)) )

Foarte pe scurt (incerc) e vorba de-o broderie lata de vreo jumatate de metru si lunga de vreo 70, care prezinta scene de pe la 1066 (si dateaza putin dupa data asta), cu diverse personaje, animale, cladiri, barci, lupte (ma rog, cred ca doar una). La noi la muzeu se afla o copie (fotografica cred) dupa original. E vorba de perioada de dinaintea luptei de la Hastings (14 octombrie 1066), culmineaza cu inscaunarea lui Guillaume Cuceritorul ca rege al Angliei si e prezentata din punctul de vedere al invingatorilor: Eduard cel Pios (cred:D) il trimite pe Harald la Guillaume ca sa-l invite sa fie succesorul lui la tron, Guillaume il face pe Harald cavalerul sau, asta din urma jura strimb, Eduard moare, Harald devine rege, Guillaume se supara si vine cu "niste osteni" si-i arata lui Harald ce-nseamna adica sa nu te tii de cuvint, asa ca Harald moare putin si Guillaume primeste ce voia, coroana.

Broderia are vreo 58 de scene pastrate (lipseste finalul cu inscaunarea invingatorului), foarte plastice si colorate a la Evul Mediu, cu inscriptii scurte in latina. M-a distrat teribil sa citesc intii in latina si sa-mi amintesc, culmea culmilor, o groaza de chestii din limba asta si ea moarta.
In afara faptului ca nu ma pricep deloc, dar mi se pare foarte dragut "desenul" epocii, a fost foarte interesant sa vad dupa aia pe panourile explicative rolul gesturilor in "desene".
Iaca "pe viu":



La mijloc de codru des este Harald care-i jura credintsa lui Guillaume. De remarcat cacu o mina jura si cu o mina nu prea jura. :) Nu m-am prins io singura, zic drept, era explicat clar si daca stiam de la-nceput, ma uitam mai cu atentie la minutsele lor delicate.
Aici se vede mult mai fain imaginea.

S-a facut tirziu, azi am mai fost o tura la aceeasi expozitsie, miine daca sint cuminte mai scriu si restul, caci acum ma retrag.
Aproape promit un filmulets de putsin peste 4 minutsele senzatsional de fain, tematic. :)
Stei tiund!

PS Pentru ca tot eram si mai sint falita, n-am putut sa ma abtsin sa nu cumpar doua cani din astea 6 (habar nu am care acum!) (erau doar trei modele in muzeu, dar scumpe, azi mai ramasesera doua), dupa care am mai facut o micutsa incursiune intr-o librarie, unde iar n-am putut si n-am putut si-am luat pentru mostenitor o carticica adorabila si pentru je vreo 8 cd-uri (seturi de 4, 3,99 euri) cu Oscar Peterson si The Andrew Sisters. Sa ne fie de bine!

3 comentarii:

  1. ma vio, si io as fi facut la fel cu canile si cu surorile. As fi dat gologanu.
    Iar expozitzia arata foarte mishto. Nush ce face omu ala, cu o mina jura si cu ailalta crezi ca vrea sa sferetiseasca chestia aia care e pe chestia aia din stinga lui? Aia care nu stiu ce este si daca merita sa te spurci pentru dinsa?
    Astept filmu, da?

    RăspundețiȘtergere
  2. misto, misto, again! de obicei cand iti arata covorase pe pereti, oricum nu pricepi nimic ca-s vechi si sterse.. and you need to be a fuckin` scholar :)) so, to me, you`re an online museum :))

    RăspundețiȘtergere
  3. vera,
    vine filmu. nu stiu sa esplic fuarte clar, da face sperjur creca-i zice, adica de ex la copii cu o mina tsii mina :))) pe inima si juri de mama focului si cealalta mina o tsii la spate cu doo dejte-ncrucisate, adica tu juri pin-te duare gura, da-n capu tau nu se tsine. :)

    Crin,
    mersi de conpliment:).
    mai vino pe-ici:)

    RăspundețiȘtergere

Submit Your Blog